So začiatkom leta stúpajú aj teploty, a preto začína byť jazdenie bez klimatizácie výzvou pre nie jedného motoristu. Avšak, aj keď túto skvelú vymoženosť v aute máte, stále nemáte záruku, že budete pekne v chládku. Prečo však klimatizácia vo vozidle po určitom čase prestáva chladiť? Toto je 6 najčastejších dôvodov, ktoré sa oplatí poznať.
1. CHÝBAJÚCE CHLADIVO V SYSTÉME
Základom celého klimatizačného systému je chladivo, ktoré sa premieňa z plynného skupenstva na kvapalné a naopak, v dôsledku čoho ochladzuje okolitý vzduch. Chladivo je chemická zlúčenina so špecifickými vlastnosťami. V minulosti sa používala chemická chladiaca zmes s označením R134a , klimatizácie v moderných automobiloch obvykle využívajú zmes R1234YF
I keď je klimatizačný okruh uzatvorený, takže z teoretického hľadiska by z neho nemalo unikať žiadne chladivo, v praxi sa stretávame s „vyfučaním“ časti chladiva. Podľa niektorých výrobcov vozidiel a chladív sa môže ročne zo systému „stratiť“ 5 až 30% . Čo v praxi znamená že po dvoch rokoch používania už môže chýbať viac ako polovica chladiva v systéme.
- Straty paliva sa nevyskytujú iba u starých automobilov ale aj u nových, v chladiacom systéme vzniká veľký tlak a preto aj cez nové tesnenie môže uniknúť malé množstvo chladiva.
2. NAPLNENIE KLIMATIZÁCIE PRED LETOM
Klimatizáciu by ste si mali nechať skontrolovať a naplniť minimálne raz za dva roky. V prípade starších automobilov niektorý výrobcovia odporúčajú raz ročne. Plnenie klimatizácie Je proces pri ktorom sa zo systému vypustí staré chladivo, systém sa vyplní vákuom (pri vákuovaní systému sa prejavia väčšie úniky), následne sa skontrolujú tesnenia a na koniec sa do systému klimatizácie natlačí nové chladiace médium s kontrastnou látkou . Klimatizáciu si môžete nechať naplniť aj našom servise. Po kontrole a naplnení klimatizácie odborným presonálom máte istotu že vás v lete nenechá horúcimi.
3. NEFUNKČNÝ KOMPRESOR KLIMATIZÁCIE
Kompresor patrí medzi najdôležitejšie súčasti klimatizačného systému vo vozidle. Bohužiaľ tak ako každá súčiastka aj kompresor sa môže opotrebovať, čím sa znižuje jeho schopnosť vytvárať tlak. Za slabším výkonom klimatizácie môžu byť poškodené tesnenia v kompresore, vďaka čomu nedokáže kompresor vytvoriť požadovaný tlak. Staršie autoklimatizácie sú obvykle vybavené kompresorom s elektromagnetickou spojkou. Keď sa pokazí, kompresor sa nedokáže zopnúť a klimatizácia nefunguje. V prípade moderných klimatizácií môže dôjsť k poruche ventilu, ktorý reguluje množstvo chladiva vstupujúceho do kompresora. Riešením problémov s kompresorom je jeho repasovanie, prípadne výmena za nový.
4. VÄČŠIE NETESNOSTI SYSTÉMU
Okrem prirodzených netesností spôsobujúcich únik chladiaceho média môže dôjsť aj k väčším „dieram“ v systéme, cez ktoré unikne chladivo vo veľkom množstve a klimatizácia prestáva fungovať takmer okamžite. Takéto netesnosti dokážu vzniknúť buď na hadiciach, vysokotlakých potrubiach, spojoch alebo v rámci jednotlivých komponentov. Ak autoklimatizácia nechladí, ešte pred tým, ako bude naplnená, je dôležité prekontrolovať tesnosť celého systému. Počas testu tesnosti sa odhalia všetky problematické miesta, ktoré môžu byť opravené.
5. ZABLOKOVANÝ KONDENZÁTOR
Kondenzátor slúži na zmenu skupenstva chladiva z plynného na kvapalné. Nachádza sa v prednej časti auta, kvôli čomu je vystavovaný všetkým nepriaznivým vplyvom akými sú nečistoty z vozovky, prach, kamene, posypová soľ… Ak ku kondenzátoru neprúdi dostatok vzduchu z okolia, proces kondenzácie nie je optimálny, čo sa odrazí na účinnosti chladenia. Poškodenie ostrými čiastočkami z cesty môže mať za následok aj únik chladiva. Únik chladiva vám zistia v servise pri kontrole pomocou uv svetla.
6. PORUCHA ELEKTRONIKY A VENTILÁTOROV
Častým dôvodom, prečo autoklimatizácia nechladí, je porucha elektroniky. Chyba môže nastať v riadiacej jednoty komfortnej výbavy , ktorá následne vydáva nesprávne pokyny jednotlivým komponentom klimatizácie a tie nefungujú správne. Pri moderných klimatizáciách neraz dochádza aj k poruche niektorého z teplotných senzorov, ktoré vyhodnocujú teplotu. Nesprávne údaje zo senzora „mätú“ riadiacu jednotku a tá následne vydáva nesprávne pokyny.
Nefungujúca klimatizácia môže mať príčinu aj v elektroinštalácii. Objavujú sa taktiež problémy s ventilátormi, ktoré vháňajú vzduch od výparníka do interiéru auta. Chyby spôsobené elektronikou si vždy radšej nechajte preveriť v kvalifikovanom servise, keďže hľadanie a správne odstránenie príčiny môže byť náročné.
I keď sa môžu poruchy klimatizácie objaviť kedykoľvek, vďaka prevencii ich dokážete odhaliť ešte pred bodom kedy klimatizácia prestane chladiť. Dôležité sú predovšetkým pravidelné kontroly a plnenie klimatizácie, ktorú vám radi skontrolujeme a naplníme aj u nás na servise. Ak budete mať záujem klimatizáciu vám vydezinfikujeme ozónom, čím zničíme baktérie, vírusy aj plesne a v aute budete mať príjemný čistý vzduch.